Verspreiding Gezinsbode

4 januari 2023

Onlangs stond onderstaand stukje tekst in de nieuwsbrief zuid van de gemeente. Dit nadat we als wijk nogmaals flink aan de bel hebben gehangen over de ontbrekende kranten in onze wijk.  Bij de gemeente en bij Groningen Bereikbaar. Belangrijke adverteerders in deze krant.

Het stukje is netjes, geeft uitleg en mogelijkheden. Maar het is nogal makkelijk er vanaf gemaakt…  Wij hebben in onze wijk ook een wijkkrant en een 7-tal vaste bezorgers. Die verdienen niet de hoofdprijs, maar jaar in, jaar uit brengen ze de krant overal netjes in de bus (met uitsluiting van nee/nee stickers zonder speciale Platform sticker).  Geen dumpingen, vaste bezorgers waar je op kan rekenen dat het nieuws in de bus komt en dat adverteerders waar voor hun geld krijgen.

  • Verdienen bezorgers van de gezinsbode genoeg om zich te binden aan hun werk en kwaliteit te leveren?  Als daar iets niet goed mee is, krijg je inderdaad veel uitval en willen mensen niet (lang) voor je werken.  Krapte op de arbeidsmarkt is inventief rekruteren van bezorgers en wellicht een beter salaris of een bonus na een jaar.
  • In een route krijgen sommige straten wel en andere straten maanden niet…das best bijzonder en heeft naar mijn idee niets te maken met te kort aan bezorgers. Binnen ons bezorgteam van de wijkkrant zal dat een no-go zijn en makkelijk opgemerkt worden door het Platform.
  • Nog aparter is dat wanneer iemand klaagt en meerdere adressen/ straten doorgeeft waar maanden de krant niet wordt bezorgd. Diegene daarna de krant nog niet krijgt en de andere huizen in de straat wel.

Stukje uit de december nieuwsbrief zuid van de gemeente

De gemeente Groningen informeert haar inwoners onder andere via een pagina Gemeentenieuws in de Groninger Gezinsbode. De Groninger Gezinsbode wordt wekelijks op woensdag zoveel mogelijk huis-aan-huis verspreid in bijvoorbeeld Glimmen, Groningen, Haren, Harkstede, Meerstad, Noordlaren en Onnen. Bezorging in het buitengebied of op een industrieterrein wordt beperkt gedaan.  
 
Bezorgen is mensenwerk en daarom gaat er wel eens iets mis. Voor nieuwe bezorgers is het soms lastig de brievenbus te vinden of te ontdekken dat een woning meerdere brievenbussen heeft. Bovendien lukt het niet altijd om tijdig vacatures in te vullen. Dan is er sprake van een zogenaamde ‘open-wijk’. Wanneer je geen krant hebt gekregen, kun je een krant ophalen bij een van de afhaalpunten in de buurt of de krant digitaal lezen. Op Gezinsbode-gemist staat een overzicht van de afhaalpunten en de link naar de digitale krant. Op deze pagina kun je ook een klacht indienen via het klachtenformulier.


Ook uit vele andere wijken regent het klachten en zei communiceren het volgende:

Als grote opdrachtgever zitten wij, de gemeente Groningen/Communicatie boven op de bezorging van de Gezinsbode. Mediahuis heeft de bezorging uitbesteed aan Santibri en ook Mediahuis houdt de bezorging scherp in de gaten.

Ik adviseer jullie om het melden van niet-bezorgen te stimuleren. Dit kan via onderstaande links. Zonder meldingen van niet-bezorging kan Mediahuis ook heel weinig. Verder is het goed om aan te geven dat er veel afhaalpunten in de gehele stad en in alle wijken zijn. Tevens is de Gezinsbode digitaal verkrijgbaar. Het blijft vervelend en de krappe arbeidsmarkt helpt ook niet mee. Wij blijven alert!”

https://www.mediahuisnoord.nl/groninger-gezinsbode-gemist (melden niet-ontvangen krant)

https://krant.gezinsbode.nl (Gezinsbode online lezen)

“Hoe meldingsmoe mensen misschien ook zijn, het is toch van belang om niet-bezorgen te blijven melden via bovenstaande links!”

 

Noot redactie: Er zijn in onze wijk bezorgers van de gezinsbode die hun werk wel goed doen. Dit artikel gaat niet over hen, maar over de stadsbrede trent van het niet ontvangen van de Gezinsbode