22 februari 2015
Er staat veel te veranderen in onze wijk, onder andere de aanpak van de Vondellaan.
De Vondellaan krijgt een aansluiting op de zuidelijke ringweg en behoudt de aansluiting op het centrum. Daardoor wordt het hier fors drukker. De weg wordt anders ingericht om het verkeer veilig in te passen.
Nieuwe aansluiting
De aansluiting bij de Vondellaan is van belang om de zuidelijke stadswijken aan de zuidelijke ringweg te koppelen en om het verkeer van en naar de wijken evenwichtig te verdelen.
De Vondellaan wordt door het plan drukker. Op het noordelijke gedeelte, tussen de Van Iddekingeweg en de aansluiting op het Julianaplein, gaan volgens de prognoses circa 10.500 auto’s per etmaal rijden. Zonder de ombouw zouden dat er ongeveer 3.000 zijn. Om de toename van het verkeer goed en veilig in te passen, wordt de weg anders ingericht.
Huidige situatie Vondellaan. Langs de weg liggen fietsstroken, met daarnaast parkeerplekken.
Nieuwe situatie Vondellaan. Aan beide zijden van de weg komt een vrijliggend fietspad. Tussen de weg en de fietspaden liggen parkeerstroken.
In de nieuwe situatie krijgt de Vondellaan aan beide zijden een vrijliggend fietspad. Deze indeling (variant B) had de voorkeur van de meeste omwonenden. Aan de noordkant sluiten de fietspaden aan op het fietspad langs de Brailleweg, richting binnenstad. Bij de kruising met de A28 wordt het fietspad verdiept aangelegd, onder de op- en afrit door. Ten noorden van de Van Schendelstraat krijgt het fietspad aan de westzijde tweerichtingsverkeer, zodat fietsers richting binnenstad niet twee keer de Vondellaan hoeven over te steken.
Het fietsverkeer op de rotonde Vondellaan – Van Iddekingeweg wordt door middel van vrijliggende fietspaden gescheiden van het overige verkeer, net als op de Vondellaan zelf. Dit komt de veiligheid van fietsers ten goede en bevordert de doorstroming van het autoverkeer.
De zebrapaden blijven bestaan. De bushaltes krijgen een andere plek. Ter hoogte van de Henriëtte Roland Holststraat (bij het Gomarus College) komt een verkeerslicht voor voetgangers, zodat scholieren die met de bus komen, veilig kunnen oversteken.
Voor de aanleg van de fietspaden moeten bomen worden gekapt. Er komen nieuwe bomen voor terug, deels in de omliggende straten. In de Vondellaan blijft ook minder ruimte over voor parkeerplaatsen. Daarom komt er een nieuw parkeerterrein aan het Vondelpad naast het Gomarus College. Dit parkeerterrein is verbonden met de Vondellaan via de Henriëtte Roland Holststraat. Zo blijft het totale aantal parkeerplaatsen gelijk
Bron website: Aanpak Ring Zuid